Cultuurmenu Literair

Dit schooljaar zijn de deelnemende scholen aan het Cultuurmenu Literair: De Eendracht, Eloy, Heuvellaan, KWS en Rietendak.

Culturele partner: CODA

Groep 1-2 Boek-O-matic

De klas ontvangt voorafgaand een mobiel met gedichten erin. Iedere dag leest de leerkracht in de klas één van de gedichten voor. Met de CODA-coach bespreken we het fenomeen gedichten en rijmen. De CODA-coach leest één van de gedichten voor en stelt een aantal vragen. We spelen memory met rijmwoorden. Aansluitend plakken we rijmwoorden op een vertelstrook. Onder ieder vakje één woordje en op het volgende vakje het rijmwoord. Bij de woordjes kunnen ze een plaatje plakken of zelf een tekening maken.

Groep 3 Boek-O-matic thema: Moppereend

Thema prentenboek van het jaar 'De Moppereend' 

De klas ontvangt voorafgaand een mobiel met gedichten erin. Iedere dag leest de leerkracht in de klas één van de gedichten voor. Met de CODA-coach bespreken we het fenomeen gedichten en rijmen. De CODA-coach leest één van de gedichten voor en stelt een aantal vragen. We spelen memory met rijmwoorden. Aansluitend plakken we rijmwoorden op een vertelstrook. Onder ieder vakje één woordje en op het volgende vakje het rijmwoord. Bij de woordjes kunnen ze een plaatje plakken of zelf een tekening maken.

Groep 4 ShowMe

Thema kinderboekenweek: Vervoer

De groep ontvangt van te voren een mooie poster met 5 gedichten over vervoer. Daarnaast krijgen de kinderen ieder een eigen setje van de gedichten. In de klas lezen leerkracht en leerlingen samen iedere dag 1 gedicht. De CODA-coach bespreekt met de leerlingen wat gedichten zijn en waarom we dichten. Wat is rijm? Waarom rijmen in een gedicht? Als warming up lossen we een raadsel gedicht op met een 11-je. Geen rijm, toch een gedicht! De leerlingen maken hun eigen elfje. Ze kiezen in vakje 1 eerst een hobby, een dier of een vriend(in). Als het 11-je is ingevuld gaan we werking van SHOWme  uitleggen. Dan worden er iPads uitgedeeld en gaan de leerlingen aan de slag.

 

Groep 5-6 Poëzie om je pols

Thema kinderboekenweek: Vervoer

De groep ontvangt van te voren een mooie poster met 5 gedichten erop. Ook krijgen de kinderen ieder een eigen setje van deze gedichten. Een leerling draagt iedere dag een gedicht voor. O.l.v. de CODA-coach gaan de leerlingen twee aan twee uit de 5 gedichten de mooiste zinnen uitzoeken. De volgorde maakt niet uit. De zinnen worden overgenomen en op de 5 polsbandjes gezet. Als dit is gebeurd gaan de leerlingen hun gedicht voordragen.

Groep 7-8 Poetry Burps

Thema kinderboekenweek: Vervoer

De groep ontvangt van te voren een mooie poster met 5 gedichten/songteksten over vervoer. Ook krijgen de kinderen ieder een eigen setje van de gedichten. Een leerling draagt iedere dag een gedicht voor. De CODA Coach komt de klas in met 20 iPads, een green screen en een standaard waar de iPad op of in kan staan. Nadat we nader zijn ingegaan op de gedichten (we bekijken de verschillen, soorten dichters,  bespreken en beoordelen teksten) gaan we aan de slag met de Greenscreen app die al op de iPad is geïnstalleerd.