Cultuurmenu Literair

Voor schooljaar 24-25 zijn de deelnemende scholen aan het Cultuurmenu Literair: Emmaschool, De Fakkel, Het Kompas, De Poort, Sebastiaanschool, IKC Spreng Ugchelen en De Tweede Stee.

Culturele partner: CODA

Groep 1-2 De krijtjes staken

Vooraf ontvangt de klas het prentenboek De krijtjes staken van Drew Daywalt, een boek vol rijke tekst dat de leerlingen voldoende uitdagingen biedt. De leerkracht introduceert het boek in de klas en met de CODA-coach gaan de leerlingen al pratend en beeldend aan de slag om te ontdekken wat er met de krijtjes aan de hand is. Samen werken ze aan hun eigen literaire competentie en staat diepgaand leesbegrip centraal. De lessen die de CODA-coach in de klas verzorgt zijn een start, voorbeeld en opstap naar vervolglessen die de leerkracht nog gedurende het schooljaar kan uitvoeren.

 

Het programma bestaat uit één workshop in de klas op school.

Groep 3 en 4 Schildpad en ik

De groep ontvangt van tevoren het boek Schildpad en ik van Marit Tornqvist. Dit boek is bewust gekozen om de rijke taal en schrijfstijl, en ligt voor de meeste leerlingen net boven hun literaire competentie. Na de introductie van het boek door de leerkracht leert de CODA-coach kinderen anders te kijken naar een verhaal, door er dieper op in te gaan. De leerlingen leren hierdoor kritisch lezen en ervaren dat diep lezen mooi en bijzonder kan zijn, waardoor ze meer plezier krijgen in het lezen van een verhaal. Door met elkaar in gesprek te gaan en verschillende activiteiten te koppelen aan het boek werken de leerlingen aan hun literaire competentie.

 

Het programma bestaat uit één workshop in de klas op school.

 

Groep 5-6 De man met de zeegroene ogen

Centraal staat het filosofische prentenboek De man met de zeegroene ogen van Koos Meinderts. Het is een boek vol rijke taal dat kinderen uit zichzelf niet zo snel pakken en dat voor de meeste kinderen competentie-uitdagend kan zijn. De leerkracht introduceert het boek in de klas en vervolgens gaan de leerlingen met de CODA-coach aan de slag en in gesprek over het boek. Daaruit volgen verschillende activiteiten en verwerkingsvormen, bijvoorbeeld rondom de ontwikkeling van de hoofdpersoon of een les over het thema. Tevens vormt de les een opstap naar vervolglessen die de leerkracht aansluitend of later zelf nog kan uitvoeren. De leerlingen zullen ervaren dat diep lezen mooi en bijzonder kan zijn.

 

Het programma bestaat uit één workshop in de klas op school.

 

Groep 7-8 Poezie in beeld

Een talige en creatieve activiteit in één, dat is Poëzie in Beeld.

Leerlingen schrijven niet alleen een gedicht, ze gaan hun gedicht ook verbeelden. Aan de basis van het gedicht ligt de beroemde beginzin: “Denkend aan Holland, zie ik…” uit het gedicht Herinnering aan Holland van Hendrik Marsman. Hun eigen gedicht staat centraal op het collagewerk dat ze daarna gaan maken; een collage die ze zelf mogen kleuren, tekenen en/of samenstellen uit oude tijdschriften. Samen bekijken leerkracht en leerlingen elkaars werk. Van de top 3 van de klas maakt CODA professionele afdrukken op posterformaat, die natuurlijk een mooie plek op school verdienen samen met alle andere collagegedichten.

 

Het programma bestaat uit één workshop in de klas op school.

Groep 7-8 Daktuin poezie

Laat je zinnen groeien! Op CODA Daktuin zie je planten, bomen en bloemen. Op die planten, bomen en bloemen zoemen, tsjirpen, brommen en slijmen heel veel verschillende dieren. Samen gaan we observeren en verwonderen. Dit doen we aan de hand van het boek “Kijk dan toch” van Elvis Peeters. Hierna maken de leerlingen allemaal een gedicht.

Het gedicht wordt op groeipapier geschreven. Thuis kun je je gedicht in een pot met grond leggen of gewoon in de tuin. Na een tijdje groeien je zinnen uit tot een mini-bloemenweitje.

 

Het programma bestaat uit één workshop bij CODA Daktuin.