Cultuurmenu Animatie

Dit schooljaar zijn de deelnemende scholen aan het Cultuurmenu Animatie: De Sjofar Beatrix, De Diamant Beemte, Hertog van Gelre, Prinses Margriet, Oosterhuizen, De Vliegenier, De Zevensprong en Prins Willem Alexander.

Deelnemende partners: StudioZ en Marco Meijer van Bergblauw.

Groep 1-4 Zoötroop

Animatie – of tekenfilm – is 150 jaar geleden uitgevonden, nog vóór de film. Maar destijds waren er nog geen televisies en bioscopen. Laat staan tablets en computers. Dus hoe konden mensen dan animaties bekijken? Met de Zoötroop! Zoötroop betekent letterlijk levenswiel. En dat is best een goede naam, want met een zoötroop kun je tekeningen tot leven wekken.

Tijdens de workshop maken de leerlingen zelf een zoötroop-animatie. Een serie tekeningen op papier, die de leerlingen in de zoötroop van Studio Z tot leven wekken. En ze experimenteren met een modernere vorm van animatie: Stop Motion, met de tablets van StudioZ. Ze gaan in vogelvlucht door de geschiedenis van animatie. En hierdoor begrijpen de leerlingen hoe de techniek achter animatie en film werkt.

Groep 5-6 Lispeltuut & Krullevaar

In Pluk van de Petteflat zitten twee dieren die helemaal niet bestaan: De Lispeltuut en de Krullevaar. Er worden klassikaal nog enkele dieren verzonnen. Daarna knutselt elk kind van losse lichaamsdelen een eigen fantasiedier in elkaar en geeft het een naam. Uit de hoge hoed grabbelen de kinderen een plek en een missie. Die gaan ze verbeelden met de twee hoofdpersonen die ze zelf hebben geknutseld. Beeldend wordt het denken in fragmenten behandeld, waarbij er goed gekeken wordt naar de vormgeving. Ook de techniek van animatie komt aan bod. In deze animatieles leren de kinderen in groepjes een film maken met behulp van fijne knutselmaterialen, zoals papier en waskrijt, schaar en splitpennen. Aan het eind van de workshop worden de gemaakte filmpjes bekeken en diezelfde dag nog verstuurd naar de school.

Groep 7-8 Gamedesign

Iedereen kan games leren maken. En Studio Z leert leerlingen een echt goede game te ontwerpen. De grote game designers werken met tientallen medewerkers jarenlang aan het ontwikkelen van een game. Het maken van games is dus best ingewikkeld. Om leerlingen te leren hoe het maken van games werkt, gaan ze in deze workshop aan de slag met het ontwerpen van een eigen level binnen een bestaande, eenvoudige iPad game. Beginnen bij het begin, met een kort gesprek over games. Want wat is een game eigenlijk? Is het belangrijk dat het moeilijk, mooi of spannend is? En is het ook kunst? Het spel waar de leerlingen levels voor ontwerpen staat vast. De gameplay binnen het spel ook. Maar zij bepalen het verhaal, ze ontwerpen levels en personages en leren spannende spelelementen zoals puzzels toe te voegen.