Cultuurmenu Cultureel Erfgoed
Voor schooljaar 24-25 zijn de deelnemende scholen aan het Cultuurmenu Cultureel Erfgoed: Sjofar Beatrix, Diamant de Beemte, Oosterhuizen, Vliegenier, Zevensprong en IKC Hei en Bos
Culturele partners: Paleis het Loo en CODA Archief.
Hieronder het voorlopige programma. Wijzigingen voorbehouden.
Groep 1-2 Thuis in het paleis
Een prinses verhuist naar de overkant van een zee. Ze komt aan in een nieuw paleis met vele kamers om te ontdekken. Wat spannend als alles om je heen nieuw is. Zal het de prinses lukken om zich thuis te voelen? Ga je mee op ontdekkingstocht met de prinses en haar koffertje vol dieren?
Het programma bestaat uit een bezoek aan Paleis Het Loo.
Groep 3-4 Wonen in een paleis
Hoe woonden koningen en koninginnen in een paleis? En waar zijn al die kamers voor? Leerlingen ontdekken de verhalen van Paleis Het Loo door te ruiken, te luisteren en te doen.
Programma bestaat uit een bezoek aan Paleis Het Loo.
Groep 5-6 Bewoners van het paleis
Leer de bewoners van Paleis Het Loo in de 17e eeuw kennen: Willem en Mary. Wie waren zij en hoe leefden zij hier? Zagen zij er net zo uit als wij en wat aten ze eigenlijk? Maar Willem en Mary waren niet de enige bewoners. Ontdek wie het paleis nog meer bewoonden en hoe hun leven eruit zag!
Programma bestaat uit een bezoek aan Paleis Het Loo.
Groep 7-8 Pronkpaleis en het Herinneringscentrum 't Apeldoornse Bosch
Programma bestaat uit
- een bezoek aan Paleis Het Loo, Pronkpaleis
- een bezoek aan het Herinneringscentrum ‘t Apeldoornse Bosch en kan eventueel icm bezoek aan Ereveld Loenen
House-tour
Ga je mee door het pronkpaleis van Willem en Mary? We ontdekken een aantal toffe kamers uit de 17e eeuw vol pracht en praal waar de bewoners graag mee wilden pronken. Misschien slingert er onderweg ook nog wel ergens een goudstaaf uit de schatkist rond..
Herinneringscentrum 't Apeldoornse Bosch en eventueel aansluitend bezoek aan Ereveld Loenen
In de klas ligt een groot vriendenalbum met een levensverhaal van een kind uit de Tweede Wereldoorlog. De kinderen leren over het leven van toen en het verliezen van vrijheid. In het vriendenalbum mogen ze het kind met terugwerkende kracht iets toewensen. Dat diegene weer bij zijn ouders mag wonen bijvoorbeeld en geen oorlog mee hoeft te maken. In de daaropvolgende pagina’s schrijven en illustreren de kinderen hun eigen verhaal. Ken jij je klasgenoten goed? Ken je het verhaal achter dat meisje uit Oekraïne? Wat zou je haar toewensen? Kun je als klas ervoor zorgen dat wensen uitkomen?
Het programma is in combinatie met een bezoek en rondleiding aan het vernieuwde Herinneringscentrum Apeldoornsche Bosch en Ereveld Loenen.