Cultuurmenu Beeldend

Dit schooljaar zijn de deelnemende scholen aan het Cultuurmenu Beeldend: Berg en Bos, Het Web, Het Woudhuis en De Parken.

 

Culturele partners: freelance beeldend docenten Susan Nieboer en Stephan Peters, CODA Museum, Kröller Müller Museum, Nationaal Park de Hoge Veluwe.

 

Overige partners: Van Kooten Busvervoer, leerlingen van de Praktijkschool en Lions Appeltorn.

Groep 1-2 Wat druk je me nou?

Afdrukken maken met klei

Tijdens de beeldende les onderzoeken de kinderen met behulp van een stuk klei de oppervlaktes van verschillende voorwerpen. Ze ervaren daardoor dat elk voorwerp een andere structuur heeft. Doordat ze de structuren afdrukken ontstaan nieuwe vormen en voorwerpen. Na dit onderzoek wordt de volgende fase ingeleid: het stempelen. De structuur in de klei komt nu met behulp van een stempelkussen als afdruk op het papier. Tijdens het stempelen wordt gereflecteerd op het proces: herhaling, het vager worden van de afdruk, groeperen van de vormen.

Groep 3-4 Compositie bel de politie

Afdrukken maken met dagelijkse voorwerpen
De kinderen onderzoeken diverse dagelijkse voorwerpen op een nieuwe manier: een melkpak, eierdoosje, papieren tas, plantenspuit of ontbijtbord. Door met de voorwerpen afdrukken te maken krijg je nieuwe vormen die je kunt combineren. En…wáár stempel je ze dan op je papier? En hoe heet zoiets? Een compositie! Dan wordt de volgende fase ingeleid: het afdrukken van een voorwerp. Voorwerpen worden in een stempelkussen gedrukt of (onder begeleiding) ingerold met verf waarna ze in overleg afdrukken maken op het papier. Tijdens het werken wordt gereflecteerd op het proces: herhaling, het vager worden van de afdruk, groeperen van de vormen.

Groep 5-7 Paper Art

‘Verborgen wereld’

In welke wereld ben jij graag? Hoe ziet het er daar uit? Hoe klinkt het daar? Tijdens CODA Paper Art ontdekken de leerlingen wat allemaal mogelijk is met papier en maken hun wereld in en van papier. Tijdens een bezoek aan deze tentoonstelling worden de werelden die de kunstenaars gecreëerd hebben besproken. Daarna is er volop gelegenheid om te experimenteren, met als uitgangspunt de verbinding tussen kunst en techniek. Bij het bouwen van die wereld komen handvaardigheid, ruimtelijk inzicht, constructieve vaardigheden en creativiteit ruimschoots aan bod.

Groep 8 Elke dag kunst in het bos

Het project bestaat uit een schoolkaart (voor de hele school) van Het Nationaal Park de Hoge Veluwe en Kröller Müller Museum. Een informatiebijeenkomst voor leerkrachten, de digitale scheurkalender ter voorbereiding en overig lesmateriaal t.b.v. het museumbezoek, busvervoer, broodje tussen de middag, bezoek aan Kröller Müller Museum en rondleiding door natuurgidsen in het bos, actieve beeldende workshop op school door een freelance docent. Kortom een cultureel schoolreisje, mede mogelijk gemaakt door de inzet van Lions Appeltorn.