Dit cultuurmenu project bestaat een een digitale lessenserie en een interactief schoolconcert in Theater Orpheus op 13 februari van 09.30 tot 10.15 uur.
Dit verhaal begint met een ei. Daar begint immers alles mee. Of nou ja, volgens sommigen met een kip. Van wie dit ei is, is de grote vraag. Plots klinkt er een eigenzinnige melodie. Scheurtjes, barstjes en kraakjes doen het ei breken. Er komt een pluizig, wonderlijk diertje uit gekropen… Het uilskuiken kijkt zijn grote ogen uit en als hij zijn snavel opent… blijft het oorverdovend stil. Uilskuiken gebruikt gebaren, omdat hij niet praat. Zijn broertjes vinden dat maar gek, maar als er een groot gevaar dreigt, blijkt de gebarentaal van uilskuiken opeens super handig!
Mark Haayema schreef een grappig en ontroerend verhaal op herkenbare klassieke melodieën en de prachtige orkestmuziek van Henk van der Schalk.
Leerlingen kunnen zich goed in Uilskuiken verplaatsen: hoe het is om anders te zijn dan anderen. Dat anders zijn juist leuk is, omdat iedereen zijn eigen talent heeft en uniek mag zijn. Het onderwerp ‘anders zijn’, ‘pesten’, ‘horen’ en ‘doof zijn’ kunnen naar aanleiding van dit project goed bespreekbaar gemaakt worden in de klas.
Leerlingen ontdekken het belang van luisteren (o.a. in communicatie, het verkeer én bij muziek maken). Hoe zou het zijn om doof te zijn? Ze leren gebarenliedjes met gebaren uit de Nederlandse gebarentaal. Ook spelen ze een bodypercussie in de zaal, zodat alle kinderen de ritmes en muziek met hun hele lijf kunnen ervaren.
Het lespakket staat in het teken van ‘luisteren’, naar elkaar, naar de muziek, maar ook het belang van je oren. Wat als je niets kunt horen? Hoe praat je dan met elkaar? Door middel van twee gebarenliedjes leren de kinderen gebaren uit de Nederlandse gebarentaal. En door middel van bodypercussie ervaren de kinderen de muziek met hun hele lijf.
Kerndoelen
34, 54, 55 58
Leren zingen en muziek maken met heel je lichaam, succeservaring, samenwerken, sociale vaardigheden, zelfexpressie en gebaren. Actief, receptief en reflectief, visueel, niet-talig en veel verschillende invalshoeken.