Een van de grote voordelen van cultuuronderwijs is dat kinderen om zichzelf kunnen laten zien via hun kunstwerkjes. Bij muziekonderwijs kun je dat het beste samenvatten in de zin: jezelf laten horen in harmonie met de ander.
De procesgerichte didactiek biedt handvatten om juist dit met de kinderen te oefenen. Daarom werkt Cultuurwijzer samen met Michiel Bos aan een aantal online-muzieklessen waarin je als leerkracht stap voor stap wordt geholpen om zo’n mooie muziekles te geven. Per bouw (1/2, 3/4, 5/6 en 7/8) komen in eerste instantie 3 lessen beschikbaar met verhaaltjes, liedjes en opdrachten die je zo in de klas kunt doen. De opbouw is steeds volgens het creatief model: oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en evalueren.
De thema’s zijn zo gekozen dat ze aansluiten bij de leeftijd, betekenisvol zijn en uitnodigen om misschien zelf mee verder te gaan.
Corine Wijma, muziekdocent komt in drie opeenvolgende weken in de klas 3 muzieklessen geven. De leerkracht kan daarna met hulp van de digitale omgeving zelf een vervolg hieraan geven.