Ken je dat gevoel wanneer je met een groep samen, als één, zingt en er daardoor een vlammetje binnenin je gaat branden? Die saamhorigheid die ontstaat doordat je allemaal op één toonhoogte zit, wat heerlijk voelt en je daar kippenvel van krijgt? Wij geloven dat precies dát bijdraagt aan een positief leerklimaat en op de langere termijn aan een gezonde samenleving.
Werkvormen
In een lessenreeks wordt er veelal vanuit improvisatie gewerkt omdat juist daardoor de creatieve knop aangezet wordt. Vanuit een opdracht ga je zelfstandig of in groepsverband associëren, exploreren en een scène of dans creëren. Tijdens een exploratie stel je jezelf kwetsbaar op en krijg je de ruimte om in je eigen belevingswereld te duiken. Je verkent jouw eigen mogelijkheden en ontdekt dat je grenzen kunt verleggen. Er wordt naar elkaar gekeken en op elkaar gereflecteerd. Daarnaast wordt er reproductief gewerkt waarbij de leerlingen pasjes of tekst onthouden en reproduceren. Verschillende samenwerkingsvormen komen voorbij zoals het werken in kleine groepjes, met de hele groep, in tweetallen of individueel. Er kan toegewerkt worden naar een presentatiemoment. Er kan ook gewerkt worden aan de groep 8 musical.
Thema’s
Doordat er vanuit de procesgerichte didactiek gewerkt wordt is het juist fijn om thema’s en doelen te koppelen aan de les. Veel scholen werken met Blink of IPC, deze thema’s kunnen perfect doorvertaald worden naar onze lessen!
Presentatie
Op het podium staan draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling van een kind. Ervaren hoe het is om in de belangstelling te staan en presenteren in groepsverband of solo zorgt voor een lagere drempel naar een spreekbeurt, intake of sollicitatiegesprek. Bovendien worden ouders door een presentatie/ voorstelling extra betrokken bij de school en de ontwikkeling van hun kind. Trotse ouders zorgen daaropvolgend weer voor een stijging van zelfvertrouwen…
Voorbeelden van lessenreeksen:
– Carrousel PO: Een maand lang krijgt iedere klas les in theater en sluit af met een presentatie. Daarna volgt hetzelfde met dans en evt. ook met zang of musical.
– Theater PO: leerlingen krijgen een periode les in theater en zang. Vervolgens gaan deze lessen over in het werken aan de eindmusical.
– Dans PO: Elke klas krijgt, evt. om de week, dansles gekoppeld aan Blink of IPC thema’s óf aan de eindmusical.
– Talenturen VO: Per periode kunnen leerlingen kiezen uit verschillende disciplines waaronder dans, theater en zang, of specifiek filmacteren/hiphop/ yoga.
– Musical PO: Iedere groep werkt afzonderlijk aan een eigen (op maat gemaakte) voorstelling. Per maand krijgt één klas 4/5 keer les en de 5e les is de uitvoering.
VO: keuzevak musical. In een heel of half jaar tijd werkt de musicalklas aan een eindproductie!
– Kunstklassen VO: leerlingen kiezen binnen de talentklas voor kunst. De eerstejaars krijgen theater en song & dance. De tweedejaars werken aan een musicalproductie.