Piramides bezoeken in Egypte, wandelen door Central Park in New York, driedimensionale sculpturen maken; je kunt het zo gek niet bedenken of het kan in CODA VR Lab. Tijdens een klassenbezoek maken leerlingen kennis met de mogelijkheden van Virtual Reality. Ze krijgen kleine opdrachten waarbij ze met behulp van techniek en applicaties informatie opzoeken en de mogelijkheden van VR ontdekken.
Ze krijgen een goed beeld van wat je met deze toepassing kunt en waar het voor ingezet kan worden. Vervolgens brainstormen de leerlingen over de mogelijkheden van deze techniek en wat dit in de toekomst zal brengen.
‘Bunker Seys Inquart’: geschiedenis en moderne techniek worden tijdens dit lesprogramma gecombineerd. Leerlingen bekijken in CODA Archief stukken uit de Tweede Wereldoorlog en in CODA VR Lab nemen ze een virtueel kijkje in de bunker van Arthur Seys Inquart; net na de openstelling in 1948. De leerlingen werken in groepjes samen om zowel in het VR Lab als in het archief informatie te verzamelen. Zo leren zij middels een zoektocht over lokaal erfgoed in Apeldoorn en omstreken. Hiermee ervaren zij de meerwaarde van VR en leren zij over de mogelijkheden die deze techniek brengt.