Doelen: digitale geletterdheid | presenteren | bewust tekst- en taalgebruik | reflecteren | creativiteit.
Inhoud: De workshop bestaat uit een warming-up, theorie, praktijk en reflectie. Er wordt o.a. ingegaan op de vraag ‘waar gebruik je een vlog voor?’. Je ontdekt de verschillen tussen een YouTube vlog, een Reel en een TikTok. Je leert hoe je met jouw vlog meteen de aandacht trekt én waarom je een thumbnail zou gebruiken.
Je gaat aan de slag met het schrijven van jouw verhaal. Vanuit de tips en trics die je hebt ontvangen ga je met een klein groepje jouw vlog filmen.
Hierna volgt het editen/ bewerken van de vlog. Daarbij houd je rekening met de tijdslimiet en het aantal beelden. Ook ga je tekst en animaties toevoegen. Enkele vlogs worden bekeken en besproken.
Doelgroep: vanaf groep 5
Tijd: indien de voorbereiding uit het lespakket al is gedaan; 90 minuten en zonder voorbereiding 120 minuten.
Locatie: een klaslokaal, bij voorkeur met Digibord.
Extra: de tablets verzorgen wij.
Optioneel, je ontvangt een lespakket bestaande uit:
1. een digibord presentatie met uitleg en videobeelden
2. een workshop door een professionele vakdocent
3. een reflectie/ kennisquiz via het Digibord